Ομιλία της Προέδρου της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων στην Τακτική Γενική Συνέλευση της 14ης – 12 – 2013

Τακτική Γενική Συνέλευση της 14ης – 12 -2013

Ομιλία της Προέδρου της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων

Βασιλικής Θάνου – Χριστοφίλου, Αρεοπαγίτη

Βασικό χαρακτηριστικό του Κράτους Δικαίου είναι η ύπαρξη κανόνων δικαίου που εγγυώνται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ατομικές ελευθερίες των διοικουμένων έναντι της κρατικής εξουσίας και η αναγνώριση στους διοικούμενους της αξίωσης έναντι της κρατικής εξουσίας να σέβεται τα δικαιώματα αυτά. Η υλοποίηση της επιταγής περί σεβασμού των δικαιωμάτων αυτών, που προστατεύονται τόσο από το Σύνταγμα, όσο και από τις θεμελιώδεις αρχές του Διεθνούς Ευρωπαϊκού Δικαίου ανήκει στα Δικαστήρια. Ο θεσμικός ρόλος του Δικαστή είναι να διασφαλίζει την εφαρμογή των αρχών αυτών και να εγγυάται την τήρηση της αρχής της νομιμότητας.

Πρωταρχικό στόχο, λοιπόν, της εκάστοτε Κυβέρνησης, σε χώρα με δημοκρατικό πολίτευμα, είναι να μεριμνά για την ύπαρξη Κράτους Δικαίου, σε περιόδους δε βαθειάς κρίσης, όπως αυτή που διέρχεται η χώρα μας, επί τρία χρόνια, η Κυβέρνηση οφείλει να μεριμνά, ώστε ηισότιμημε τις άλλες δύο Δικαστική Εξουσίανα θωρακίζεταικαινα ενισχύεταιακόμη περισσότερο, για να λειτουργεί με τρόποαπρόσκοπτοκαι να μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά, για να εξέλθει η χώρα από την κρίση. Διότι η Δικαιοσύνη μπορεί πράγματι να συμβάλει τα μέγιστα, για να εξέλθει η χώρα από την κρίση, εάν εξασφαλισθούν στους Δικαστικούς Λειτουργούς οι προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε να ασκούν το δύσκολο έργο τους κατά τρόπο απερίσπαστο και ανεπηρέαστο, δεδομένου ότι οι Δικαστές και Εισαγγελείς, αφού με την άσκηση των καθηκόντων τους, εξασφαλίζουν την κοινωνική ειρήνη, προστατεύουν τα ατομικά δικαιώματα, διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και επίσης συνεισφέρουν στην οικονομική ανάπτυξη, αφού τα καλά οργανωμένα και λειτουργούντα Δικαστήρια, τα συγκροτούμενα από ανεξάρτητους & αμερόληπτους Δικαστές ενισχύουν την ασφάλεια των συναλλαγών και αυξάνουν τις επενδύσεις.

Προ τριών ημερών πραγματοποιήθηκε, στην ίδια αυτή αίθουσα, μεγάλη Πανδικαστική Συγκέντρωση, με τη συμμετοχή όλων των Δικαστικών Ενώσεων, διότι θελήσαμε να κρούσουμε έντονα την καμπάνα στην Εκτελεστική Εξουσία, επισημαίνοντάς της ότι τα προβλήματα και οι ελλείψεις που εμείς οι Δικαστές και Εισαγγελείς διαπιστώνουμε καθημερινά, κατά την άσκηση του δικαιοδοτικού μας έργου, έχουν τόσο πολύ διογκωθεί, ώστε, εάν η Πολιτεία εξακολουθήσει να αδιαφορεί, η κατάσταση στη λειτουργία & απονομή της Δικαιοσύνης θα καταστεί σύντομαμη αναστρέψιμη.

Δεν κουράζομαι να τα επαναλαμβάνω τα προβλήματα αυτά, θέλοντας, επί πλέον, να καταστήσω γνωστό και στους πολίτες κάτω από ποιες ελλειμματικές και αναχρονιστικές συνθήκες και κάτω από πόσο φόρτο εργασίας εργάζονται οι Έλληνες Δικαστικοί Λειτουργοί.

                     Φόρτος εργασίας εξοντωτικός,λόγω της συνεχώς αυξανόμενης δικαστηριακής ύλης. Η συνεχώς αυξανόμενη εγκληματικότητα, απότοκος και της βαθειάς οικονομικής κρίσης, έχει επιφέρει ασφυκτική αύξηση, κυρίως στον αριθμό των ποινικών υποθέσεων. Ταυτόχρονα, όμως, τα κενά, σε οργανικές θέσεις Δικαστικών Λειτουργών και Δικαστικών Υπαλλήλων παραμένουν, με αποτέλεσμα οι Δικαστές να είναι υποχρεωμένοι να ευρίσκονται καθημερινά στην έδρα, για την εκδίκαση των ποινικών υποθέσεων και στη συνέχεια, τις νυκτερινές ώρες, καθώς και τις εορτές και αργίες, να εργάζονται στην κατοικία τους, προς επεξεργασία και σύνταξη των αποφάσεων επί των αστικών υποθέσεων,στερούμενοι παντελώς προσωπικής και οικογενειακής ζωής.

Σε καμιά άλλη Ευρωπαϊκή χώρα δεν εισάγονται τόσες χιλιάδες υποθέσεις κατ’ έτος, τις οποίες πρέπει να επεξεργασθούν οι Εισαγγελείς, να προχωρήσουν στους ανακριτές και να φθάσουν στο ακροατήριο, προς εκδίκαση. Σε καμία άλλη Ευρωπαϊκή Χώρα οι Δικαστές & Εισαγγελείς δεν ανεβαίνουν με χρέωση άνω των 40 υποθέσεων στο Τριμελές Κακουργημάτων & άνω των 25 υποθέσεων στο Πενταμελές Κακουργημάτων ή (στο πρώτο βαθμό) με χρέωση άνω των 30 στο Τριμελές Πλημ/κείο και άνω των 70 στο Μον/λές Πλημ/κείο. Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες θεωρείται αυτονόητο ότι για να υπάρξει ορθή και ποιοτική απονομή δικαιοσύνης, ο Δικαστής δεν μπορεί να δικάσει περισσότερες από 6-8 υποθέσεις σε κάθε δικάσιμο.

Η υπερβολική αυτή επιβάρυνση επιτείνεται από την μέχρι τώρα μη συμπλήρωση των κενών οργανικών θέσεων, σε Δικαστικούς Λειτουργούς & δικαστικούς υπαλλήλους. Το Πρωτοδικείο Αθηνών έχει 31 κενά Δικαστών, παρά τις συνεχείς αποσπάσεις από τα Περιφερειακά Πρωτοδικεία, τα οποία έτσι έχουν αποδυναμωθεί, με αποτέλεσμα, ορισμένα εξ αυτών, να έχουν, επίσης, σοβαρό πρόβλημα. Οι Δικαστές του Τμήματος Εργατικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Αθηνών σε εφαρμογή της πρόσφατης διάταξης (…) σύμφωνα με την οποία, οι εκκρεμείς υποθέσεις των συμβασιούχων έπρεπε να συζητηθούν εντός δύο μηνών, χρεώθηκαν μέσα σε αυτούς τους δύο μήνες από 120 υποθέσεις ο καθένας, επί των οποίων, σύμφωνα με τις ίδιες διατάξεις, πρέπει να δημοσιεύσουν τις σχετικές αποφάσεις μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Οι Πρόεδροι Πρωτοδικών Βόλου, Χαλκίδας, Ρεθύμνου, Ζακύνθου στέλνουν επανειλημμένα & αγωνιώδη αιτήματα, για αποσπάσεις Δικαστών. Ο Πρόεδρος Πρωτοδικών Ρεθύμνου εδίκασε σε ένα έτος, το 2012, 330 υποθέσεις ασφαλιστικών μέτρων, επί των οποίων είναι υποχρεωμένος να εκδώσει τις αντίστοιχες αποφάσεις, εντός των νομίμων προθεσμιών και ταυτόχρονα να προεδρεύει στις πολιτικές υποθέσεις, στη σύνθεση των Βουλευμάτων, στο Μικτό Ορκωτό & στο Τριμελές Πλημ/κείο. Στο σημείο αυτό, εκφράζουμε την ικανοποίησή μας, διότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης,ανταποκρινόμενος άμεσα στο αίτημά μας, το οποίο ήταν και αίτημα του Προέδρου και της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου,αύξησε τις θέσειςτων Δικαστών & Εισαγγελέων τουβ΄ βαθμούμε συμπληρωματική προκήρυξη για τον διαγωνισμό, που είναι ήδη σε εξέλιξη. Ελπίζουμε ότι έτσι , αμέσως μετά την υλοποίηση της αύξησης αυτής, θα καταστεί δυνατή η δημιουργίαειδικού ποινικού τμήματος, στα τρία μεγαλύτερα Εφετεία, ώστε να επέλθει αποσυμφόρηση στην απονομή της ποινικής Δικαιοσύνης. Είναι, όμως,απολύτως αναγκαίονα γίνειαύξησηκαι των θέσεων τουα΄ βαθμού(Δικαστών & Εισαγγελέων), όπως επίμονα ζητά η Ένωσή μας, ώστε να καλυφθούν τα υπάρχοντα κενά, τα οποία στην πραγματικότητα είναι πολύ περισσότερα, λόγω των γονικών αδειών και έτσι να υπάρξει μια σχετική ελάφρυνση στους, επίσης, πολύ επιβαρυμένους Δικαστές του πρώτου βαθμού.

Στα Ειρηνοδικεία, ο αριθμός των αιτήσεων για τη ρύθμιση των χρεών των υπερχρεωμένων οφειλετών προς τις Τράπεζες είναι τόσο μεγάλος, ώστε οι δικάσιμοι να προσδιορίζονται μετά από 6 ή 7 χρόνια, επίσης φαινόμενο αδιανόητο, για κάθε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα. Ο μεγάλος αυτός αριθμός, καθώς και η δυσχέρεια των θεμάτων που εμφανίζουν οι υποθέσεις αυτές, σε συνάρτηση με την μετακυληθείσα πρόσφατα από τα Πρωτοδικεία στα Ειρηνοδικεία ύλη, έχει επιφέρει ιδιαίτερη επιβάρυνση στους Ειρηνοδίκες. Εκφράζουμε την ικανοποίησή μας, για την άμεση προώθηση από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, του αιτήματός μας για το διορισμό 68 νέων Ειρηνοδικών (διορίσθηκαν προ 2 ημερών με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου) και έτσι καλύπτονται τα κενάκαι επίσης, για την άμεση προώθηση του αιτήματος για παράταση, μέχρι το Δεκέμβριο του 2014,της ισχύος του πίνακα επιτυχόντων των Ειρηνοδικών του διαγωνισμού του 2011 και για τηνπρόσληψη εντός του 2014 και των υπολοίπων (35) του πίνακα αυτού.

Εκφράζουμε, επίσης, την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας, για την άμεση ανταπόκριση του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Αθανασίου, στο αίτημά μας για προώθηση προς ψήφιση, με τροπολογία, λόγω του κατεπείγοντος της διάταξης, προς νομοθετική ρύθμιση του εννεάμηνου της γονικής άδειας, μετά την πρόσφατη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (3591/2013),με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος, με τον οποίον ο χρόνος της αδείας είχε μειωθεί (μόνο για τους Δικαστικούς Λειτουργούς) από 9μηνο σε 5μηνο.

Και, επίσης, εκφράζουμε την ικανοποίησή μας, για την άμεση ανταπόκριση του Υπουργού Δικαιοσύνης για την προώθηση προς ψήφιση με τροπολογία, λόγω του κατεπείγοντος της κατάργησης της διάταξης της παραγράφου 2 του αρθ.50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων, σύμφωνα με την οποία «μετάθεση δικαστικού λειτουργού δεν επιτρέπεται πριν από τη συμπλήρωση υπηρεσίας ενός(1)δικαστικού έτους στον τόπο όπου τοποθετήθηκε, λόγω διορισμού, προαγωγής ή μετάθεσης». Η διατήρηση της ισχύος της παραγράφου αυτής μετά την πρόσφατη τροποποίηση της α΄ παραγράφου, θα έχει ως αποτέλεσμα την παραβίαση της αρχαιότητας της επετηρίδας, ως προς τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις, διότι, εάν ανακύψουν κενά, κατά το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα και το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο προβεί σε διορισμούς ή σε προαγωγές και τοποθετήσεις (όπως συμβαίνει στον παρόντα χρόνο, κατά τον οποίον έχουν προκύψει ήδη, λόγω παραιτήσεων στον δεύτερο βαθμό, δώδεκα (12) κενά Δικαστών και δύο (2) Εισαγγελέων), τότε οι μεν αρχαιότεροι Δικαστικοί Λειτουργοί, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί ή μετατεθεί, σύμφωνα με την απόφαση του προηγούμενου Συμβουλίου, θα πρέπει να παραμείνουν εκεί όπου τοποθετήθηκαν, για ολόκληρο το δικαστικό έτος, χωρίς να είναι δυνατόν να ικανοποιηθεί η αίτησή τους για μετάθεση σε δικαστήριο εγγύτερο προς την οικογενειακή τους εγκατάσταση, ενώ οι νεότεροι στη σειρά αρχαιότητας στην επετηρίδα θα έχουν την προνομιακή μεταχείριση της τοποθέτησής τους στις θέσεις, που θα παραμένουν κενές, λόγω της μη ικανοποίησης της αίτησης των αρχαιοτέρων.

Και επίσης, με την ίδια τροπολογία, όπως πληροφορήθηκα σε χθεσινή επικοινωνία μας, με τον Υπουργό Δικαιοσύνης, περιλαμβάνεται και η διάταξη για την παράταση του πίνακα επιτυχόντων των Δικαστικών Υπαλλήλων και την πρόσληψη 200 Υπαλλήλων.

Η ικανοποίηση όλων αυτών των αιτημάτων μας και η επίλυση των επί μέρους προβλημάτων, συνεισφέρει στην κατά το δυνατόν εξομάλυνση των συνθηκών εργασίας. Ευελπιστούμε ότι η καλή συνεργασία, η οποία υπάρχει με τον Υπουργό Δικαιοσύνης θα συνεχισθεί ώστε να καταστεί δυνατή η επίλυση & όλων των άλλων εκκρεμοτήτων.

– Και στην ομιλία μου στην προχθεσινή Πανδικαστική συγκέντρωση, έκανα αναφοράστις αναχρονιστικές συνθήκες εργασίαςκαι στιςελλείψειςυλικοτεχνικής υποδομής, που επικρατούν στα Δικαστικά Καταστήματα και προσπάθησα να περιγράψω, όσο πιο παραστατικά μπορούσα τις ελλείψεις, ακόμα και σε στοιχειώδεις ανάγκες και ακόμα και στα Δικαστήρια της Πρωτεύουσας, λέγοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι το σύστημα θέρμανσης – ψύξης στο Πρωτοδικείο Αθηνών, όπου υπηρετούν 400 Δικαστές και 130 Εισαγγελείς, λειτουργεί τόσο υποτυπωδώς, ώστε οι συνθέσεις, τον μεν χειμώνα να δικάζουν φορώντας τα παλτό τους, το δε καλοκαίρι να δικάζουν αισθανόμενοι δυσφορία από την υψηλή θερμοκρασία. Σήμερα, δεν χρειάζεται να κάνω ιδιαίτερη προσπάθεια για να σας περιγράψω τις συνθήκες αυτές, αφού τις βιώνετε και όλοι οι παρευρισκόμενοι μέσα στην αίθουσα, όπου επικρατεί κυριολεκτικά ψύχος, όπως επικρατούσε και κατά την προχθεσινή Πανδικαστική συγκέντρωση, διότι, όπως πληροφορήθηκα, εδώ και αρκετό διάστημα, έχει υποστεί βλάβη το πεπαλαιωμένο σύστημα κλιματισμού, στο οποίο, προφανώς δεν γινόταν καμία συντήρηση, και η επισκευή του, όπως επίσης πληροφορήθηκα, θα διαρκέσει αρκετό χρόνο, διότι απαιτείται ανταλλακτικό, το οποίο δεν υπάρχει στην ελληνική αγορά. Το δημοσίευμα της επόμενης ημέρας από την Πανδικαστική Συγκέντρωση (12-12-2013), της εφημερίδας «Δημοκρατία» (φιλοκυβερνητική εφημερίδα), αναφέρει στον τίτλο του σχετικού άρθρου της: Ο «γολγοθάς» των δικαστών. Σε αίθουσα – ψυγείο, χωρίς θέρμανση (!) οι λειτουργοί της θέμιδας διαμαρτυρήθηκαν για τα άλυτα προβλήματα του κλάδου».

Τα περισσότερα από τα Δικαστήρια της περιφέρειαςστερούνται συστήματος μηχανοργάνωσης, φαινόμενο αδιανόητο για οποιαδήποτε Ευρωπαϊκή Χώρα, όπως επίσης, μοναδικό ευρωπαϊκά φαινόμενο είναι ότι οι Δικαστέςσε Αθήνα και Πειραιά, αλλάκαι σε άλλες πόλειςστερούνται ατομικών γραφείων, καθώς και ατομικών ηλεκτρονικών υπολογιστών, στα Δικαστικά Καταστήματα, ώστε να είναι αδύνατον να εργασθούν εκεί, για την έκδοση των αποφάσεων τους και έτσι να είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται στην κατοικία τους, καλύπτοντας με δικά τους έξοδα τη δαπάνη για διατήρηση χώρου γραφείου, για αγορά & συντήρηση κομπιούτερ, βιβλίων κλπ (Στην Πορτογαλία, η οποία είναι χώρα που, επίσης, τελεί υπό οικονομική επιτήρηση, χορηγούνται σε όλους τους Δικαστικούς Λειτουργούς ατομικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι οποίοι ανανεώνονται κάθε 4 χρόνια).

                Έλλειψη μέτρων ασφαλείας: Αποτελεί επίσης μοναδικό φαινόμενο ότι το Εφετείο της Πρωτεύουσας, όπου Δικαστές και Εισαγγελείς χειρίζονται & δικάζουν τις σοβαρότερες υποθέσεις (τρομοκρατίας, οργανωμένου εγκλήματος, οικονομικού εγκλήματος κλπ)στερείται παντελώς μέτρων ασφαλείας. Με αποτέλεσμα να έχουμε καταλήξει στο θλιβερό φαινόμενο τέτοιας υποβάθμισης ώστε, σχεδόν καθημερινά, όποιος πονηρός διάδικος επιθυμεί αναβολή της υπόθεσής του ή όποιος επιθυμεί (ακόμη & προς διασκέδασή του) να δημιουργήσει αναστάτωση, να αρκείται σε ένα απλό τηλεφώνημα για δήθεν τοποθέτηση εκρηκτικού μηχανισμού, για να επιτύχει εκκένωση, προς έλεγχο όλου του κτιριακού συγκροτήματος & διακοπή όλων των εργασιών, επί πολλές ώρες. Αναπόφευκτο αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η αναβολή των εκδικαζομένων υποθέσεων και περαιτέρω αποτέλεσμα η καθυστέρηση στην απονομή της Δικαιοσύνης, η οποία (καθυστέρηση) με μεγάλη ευκολία, χρεώνεται στους Δικαστικούς Λειτουργούς, παρότι είναι προφανές ότι ουδεμία ευθύνη τους βαρύνει.

Κυρίες και Κύριοι

Ακόμα και στις λίγες χώρες, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου οι Δικαστικοί Λειτουργοί έχουν αποδοχές κατώτερες των Ελλήνων Δικαστών (Βουλγαρία, Ρουμανία, όπου, όμωςεκείκαι το κόστος ζωής είναι πολύ κατώτερο), ενώ στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες οι μισθοί των Δικαστών είναι δύο έως τρεις φορές υψηλότεροι από εκείνους της Ελλάδας, ακόμη, λοιπόν και σε εκείνες τις φτωχές χώρες, οι συνθήκες εργασίας των Δικαστών είναι υψηλού επιπέδου ( Εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα Δικαστικά Μέγαρα, αυστηρά μέτρα ασφαλείας, ατομικά γραφεία, με αξιοπρεπή επίπλωση, πλήρης μηχανοργάνωση, πλήρης γραμματειακή υποστήριξη). Δεν είναι λοιπόν καθόλου υπερβολή αυτό που επισημαίνω ότι δηλαδή αποτελεί μοναδικό φαινόμενο η επί χρόνια τώρα συνεχιζόμενη από πλευράς Πολιτείας αδιαφορία και εγκατάλειψη, η οποία έφερε τέτοια υποβάθμιση της Δικαιοσύνης και τέτοια διόγκωση των προβλημάτων της λειτουργίας της.

Απευθυνόμενη, λοιπόν και προς την Εκτελεστική Εξουσία και προς τους Πολίτες, υποβάλλω το ερώτημα: Με τέτοιες αναχρονιστικές συνθήκες εργασίας, (με τέτοιες ελλείψεις υποδομών, με τόσα κενά οργανικών θέσεων Δικαστικών Λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων) και με τόσο φόρτο εργασίας, θα εξασφαλίσει η Κυβέρνηση στους πολίτεςταχεία απονομή Δικαιοσύνης;

– Και προχωρώ περαιτέρω σε έναάλλο πολύ σοβαρό ζήτημα. Η απονομή Δικαιοσύνης δεν αρκεί να είναι μόνον ταχεία. Επιβάλλεται να είναιπρωτίστως ποιοτική. Ποιοτική δε είναι η Δικαιοσύνη, όταν διεξάγεται «δίκαιη δίκη» και εκδίδεται «δίκαιη» απόφαση, απόφαση από «δίκαιο» Δικαστή, δηλαδή από Δικαστή αμερόληπτο και αντικειμενικό, ο οποίος κρίνει με βάση μόνο τα στοιχεία της δικογραφίας και το νόμο, αγνοώντας οποιαδήποτε τυχόν προσπάθεια επηρεασμού, από οποιονδήποτε και αν προέρχεται. Κατά συνέπεια ο κυριότερος παράγων για τη ποιοτική Δικαιοσύνη είναι η ανεξαρτησία των Δικαστών. Η ανεξαρτησία των Δικαστών είναι το θεμέλιο του Κράτους Δικαίου. Η ανεξαρτησία των Δικαστών είναι θεμελιώδης οργανωτική βάση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Οι ανεξάρτητοι & αμερόληπτοι Δικαστές είναι το καταφύγιο του πολίτη. Προς δε διασφάλιση της ανεξαρτησίας των Δικαστών, το Σύνταγμα επιτάσσει, με ρητή διάταξη (αρθ. 88§2)ειδική μισθολογική μεταχείριση, ανάλογη με το Λειτούργημά τους, δηλαδή ανάλογη με τις ευθύνες, με τη δυσχέρεια και με τη σπουδαιότητα του έργου τους. Δικαιούμαστε, επομένως, εμείς οι Δικαστές & Εισαγγελείς να αξιώνουμε από την Πολιτεία να μας εξασφαλίζει αποδοχές, που να θωρακίζουν την ανεξαρτησία μας και να επιτρέπουν την αξιοπρεπή διαβίωσή μας. Και που να είναι ισοϋψείς με εκείνες των οργάνων των άλλων δύο,ισότιμωνμε εμάς Εξουσιών(Νομοθετικής και Εκτελεστικής). Πλην όμως, σε εφαρμογή των μνημονιακών μέτρων, κατά τα τρία τελευταία χρόνια, οι Δικαστικοί Λειτουργοί, κατά προφανή παραβίαση της ως άνω Συνταγματικής επιταγής, υπέστησαν τις μεγαλύτερες περικοπές, σε ολόκληρο τον Δημόσιο Τομέα, περικοπές του υπερβολικού ποσοστού 50-60%, με συνέπεια ο νεοδιοριζόμενος Δικαστής και Εισαγγελέας να έχει καθαρές μηνιαίες αποδοχές 1600€. Και επειδή πιθανόν ορισμένοι να κάνουν τη σκέψη ότι ο μισθός αυτός είναι ικανοποιητικός, μέσα σ’ αυτήν τη βαθειά οικονομική κρίση της φτώχειας & της ανεργίας, επισημαίνω ότι το ποσό αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ανάλογο με το λειτούργημά του και δεν μπορεί να του εξασφαλίσει αξιοπρεπή διαβίωση, με δεδομένο μάλιστα ότι με το μισθό αυτό είναι υποχρεωμένος να μεταβεί προς άσκηση των καθηκόντων του, από τα Δικαστήρια της Βορείου Ελλάδος μέχρι της Κρήτης και από των νησιών του Αιγαίου μέχρι εκείνων του Ιονίου, καλύπτονταςο ίδιος με δικά του έξοδα, όλες τις αναγκαίες δαπάνες για τις μετακινήσεις και για τη διαμονή του, διότι τα έξοδα αυτά δεν καλύπτονται από την υπηρεσία του, όπως άλλων Κρατικών Λειτουργών. (Λόγου χάριν των Βουλευτών, οι οποίοι επί πλέον της βουλευτικής τους αποζημίωσης, έχουν κάλυψη από τον προϋπολογισμό της Βουλής όλων των αντίστοιχων δαπανών, δηλαδή επίδομα εξόδων διαμονής, επίδομα εξόδων μετακίνησης, δικαίωμα μίσθωσης αυτοκινήτου, συγκοινωνιακές ατέλειες σε όλα τα μέσα μεταφοράς κλπ). Αντίθετα, οι Δικαστές, όπως προανέφερα,όλες αυτές τις δαπάνες τις καλύπτουν με δικά τους έξοδα. Είναι, όμως, προφανές ότι με τόσο χαμηλούς μισθούς είναι αντικειμενικά αδύνατον να εξακολουθούν να τις καλύπτουν και κατά συνέπεια είναι προφανές ότι δημιουργείται αντικειμενικό πρόβλημα, ως προς την άσκηση των καθηκόντων τους και κατά περαιτέρω συνέπεια δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία της Δικαιοσύνης.

Διευκρινίζω ότι ασφαλώς δεν έχουμεκαμία αντιπαλότηταμε τους Βουλευτές, οι οποίοι είναι οι Λειτουργοί της Νομοθετικής Εξουσίας. Αξιώνουμε όμως από εκείνους, όπως και από τους Λειτουργούς της Εκτελεστικής Εξουσίαςνα σέβονται την ισοτιμία των τριών Εξουσιών.

Κυρίες και κύριοι

Εισήλθα στο Δικαστικό Σώμα, προ 39 ετών, το έτος 1975, με την πεποίθηση ότι η Δικαιοσύνη είναι ιδέα & ιδανικό, το οποίο οι Δικαστές, με την άσκηση των καθηκόντων τους, καλούνται να υλοποιήσουν. Και από τότε αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή & υπερηφάνεια, που υπηρετώ το θεσμό αυτό, όπως είμαι βεβαία ότι το ίδιο αισθάνεστε και εσείς όλοι οι Δικαστές & Εισαγγελείς.

Απευθυνόμενοι, λοιπόν, προς τους πολίτες, τους διαβεβαιώνουμε ότι, όσο αντίξοες & αναχρονιστικές & εάν είναι οι συνθήκες εργασίας, κάτω από τις οποίες ασκούμε τα καθήκοντά μας & όσο βαρύς και αν είναι ο φόρος εργασίας, εμείς οι Έλληνες Δικαστικοί Λειτουργοί θα εξακολουθούμε με την ίδια υπερηφάνεια & αντικειμενικότητα να απονέμουμε Δικαιοσύνη και να προστατεύουμε τα δικαιώματα των πολιτών, όταν αυτά παραβιάζονται. Τους διαβεβαιώνουμε ότι έχουμε πλήρη επίγνωση των ευθυνών και των υποχρεώσεων του Λειτουργήματός μας και ότι μπορούν και πρέπει να εξακολουθούν να εμπιστεύονται τους Έλληνες Δικαστές και Εισαγγελείς.

Απευθυνόμενοι δε προς τους Λειτουργούς των άλλων δύο Εξουσιών (Νομοθετική & Εκτελεστική) τους καλούμε να κατανοήσουν επιτέλους ότι η Δικαιοσύνη είναι θεσμός συνταγματικάαναγνωρισμένοςκαικατοχυρωμένος, να σεβασθούν, επιτέλους, την ισοτιμία των τριών Εξουσιών, και να εξασφαλίσουν, στους Δικαστικούς Λειτουργούς τις προϋποθέσεις, που δικαιούνται και απαιτούνται για να ασκούν το δύσκολο έργο τους, κατά τρόπο απρόσκοπτο & απερίσπαστο.

Τους καλούμε να κατανοήσουν ότι η επίδειξη ενδιαφέροντος & η εξασφάλιση των προϋποθέσεων για ποιοτική & ταχεία απονομή της Δικαιοσύνης είναιεπένδυσηκαι όχιπαθητικό.